Festiwal FARA rozgrzewa scenę: trzy dni teatru od dzieciaków po monodramy

Chorzowskie Centrum Kultury zamienia się w teatralną pracownię pełną pomysłów i ruchu — od lalkowych bajek po współczesne etiudy. Festiwal Teatralny FARA przynosi kopalnię pomysłów dla widzów w każdym wieku i lokuje w Chorzowie miejsce, gdzie historia spotyka improwizację.
- FARA rozkłada spektakle na trzy dni i zaprasza do sali pełnej energii
- FARA pokazuje, jak integracja i monodramy odnajdują własny język sceniczny
- FARA pokazuje też teatry lokalne, autorskie i dojrzałe formy
FARA rozkłada spektakle na trzy dni i zaprasza do sali pełnej energii
Program festiwalu to mieszanka młodzieżowych i amatorskich grup, zespołów tanecznych oraz pojedynczych aktorów z monodramami. W pierwszym dniu przeważają pokazy dedykowane dzieciom i rodzinom oraz wieczorne spektakle taneczne i teatralne. Występy rozpoczynają się od porannych godzin i toczą się niemal bez przerwy do późnego wieczora, dając publiczności szansę na wielowątkowy spacer po formach teatralnych. 😊
Dzień I — 24.11.2025 r.
- 9:10 Dziecięcy Teatr Szydełko — „Pinokio” (scenariusz Dorota Krawczyk, na podstawie powieści Carlo Collodiego)
- 10:10 T.E.R.A.Z — „Bajka o smoku wszystkożernym Królu, Królewnie i .. Soczku z marchwi” (scenariusz Małgorzata Grabiańska-Kosior)
- 10:50 Grupa BEZ NAZWY — „Podróż” (natężone cytaty ze sztuki Liliany Bardijewskiej „Zielony Wędrowiec”, reż. Anna Nowak)
- 11:35 Grupa Teatralna „Lalkarze” ze Spytkowic — „I biało na czarnym” (na podstawie wierszy Marcina Brykczyńskiego)
- 12:35 Młodzieżowy Teatr Szydło — „Światło pada znikąd” (scenariusz Dorota Krawczyk)
- 14:05 Vincent Kowalski — monodram „Chory z Urojenia” (na podstawie Jerome K. Jerome, reż. B. Wyrzkowska Piesik)
- 14:30 Antoni Peter — monodram „Dylematy” (na podstawie F. Dostojewskiego „Zbrodnia i Kara”, reż. Beata Wyrzykowska-Piesik)
- 14:50 Jakub Zimoń — monodram „Inwazja Much” (fragmenty Jana Brzechwy oprac. i reż. K. Kobielnik)
- 15:00 Zofia Olbińska — monodram „Pippi i jej rozkminy” (fragmenty Astrid Lindgren, oprac. i reż. K. Kobielnik)
- 15:10 Aleksandra Głowa — monodram „Tak mnie narysowano” (na motywach Patric Gagne „Socjopatka”, scen. i reż. Katarzyna Boroń)
- 15:45 Maria Jendryś — monodram „Upadek Moniki Arden” (na motywach Agnieszki Osieckiej, reż. Katarzyna Boroń)
Przerwa: 16:15 do 17:45
- 17:45 Teatr Tańca Murmuracje — „Od korzeni” (choreografia Karolina Dmowska)
- 18:05 Antonina Szymała — monodram „Dźwiękoczuła” (choreografia Monika Małycha i Antonina Szymała)
- 18:20 Backstage-reaktywacja — „Spokojny sen Anny” (na podstawie reportażu Joanny Kopińskiej, reż. Beata Wyrzykowska-Piesik)
- 18:45 ORBITAL MOON — „Wodny świat” (autor/reż. Magdalena Futrzyk)
- 19:15 Teatr Ale Frajda — „Most” (reż. Magdalena Tytko i zespół)
- 19:45 Teatr Tańca i Ruchu Reflection — „Ciężar Lustra” (autor/reż. Magdalena Futrzyk)
- 20:30 Studio Tańca Współczesnego TENDI — „WIR” (choreografia i reżyseria Barbara Ducka)
FARA pokazuje, jak integracja i monodramy odnajdują własny język sceniczny
Drugi dzień to występy grup integracyjnych, szkoły z Tychów i kolejne odsłony monodramów — program zorientowany na różnorodność form i doświadczeń aktorskich. Wśród propozycji pojawiają się spektakle dla najmłodszych, inscenizacje poetyckie oraz kameralne solowe etiudy.
Dzień II — 25.11.2025 r.
- 9:00 Zespół Otwarte Okno (Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Tychach) — „Zaczarowany Sen Alicji” (scen. Katarzyna Urbańska, reż. Sylwia Fronc)
- 10:05 Integracyjna Grupa Teatralna Outsider — „Jestem” (reż. Sylwia Pradelok-Świerc)
- 10:50 Zespół Otwarte Okno — „Ptasie Radio” (scen. Katarzyna Urbańska, Barbara Szypuła; reż. Sylwia Fronc, Barbara Szypuła)
- 11:55 Zespół Agrafka — „Mrok” (reż. Beata Grzelak-Szweda)
- 12:30 Teatr Supełek - Grupa I — „Słoń, który połknął księżyc” (na podstawie Marty Guśniowskiej, reż. Izabela Kawrot)
- 13:35 „Świetlik” Grupa Starsza — „To czego nie mamy” (na podstawie M. Prześlugi, reż. Renata Markiewicz)
- 14:10 „Świetlik” Grupa Młodsza — „Pętla” (motywy M. Prześlugi)
- 14:45 Amelia Kolenda — monodram „Szach – Mat Jane” (autorski scenariusz i scenografia Amelia Kolenda, reż. Katarzyna Boroń)
- 15:40 Kamila Głutkowska — monodram „Smak miłości” (autorski scenariusz, reż. Katarzyna Boroń)
Przerwa: 16:05 do 17:25
- 17:25 Zuzanna Radzimska — monodram „Nie z tej planety, a jednak mój” (na motywach „Mój brat ściga dinozaury”, reż. Katarzyna Boroń)
- 18:00 Agata Lisowska — monodram „Szczęśliwa data” (fragment powieści Sabiny Waszut „Rozdroża”, reż. Małgorzata Baryła)
- 19:35 Teatr z Łapanki — „Mąż zmarł, ale już mu lepiej” (autor Izabela Degórska, reż. Adam Hutyra)
FARA pokazuje też teatry lokalne, autorskie i dojrzałe formy
Trzeci dzień festiwalu skupia się na spektaklach amatorskich i społecznych, warto przyjść, by zobaczyć, jak lokalne zespoły mierzą się z uniwersalnymi tematami — od ram, w których żyjemy, po zabawne i trudne opowieści o codzienności.
Dzień III — 26.11.2025 r.
- 14:00 A.T.A.M — „Gramy Ramy” (spektakl o ramach, w których być trzeba i których się szuka, reż. Małgorzata Grabiańska-Kosior)
- 14:35 Barbara Kwas — monodram „Syndrom Skarbnika” (autor Barbara Ochojska-Kubik, reż. Katarzyna Boroń)
- 15:30 Grupa teatralna Zielona Gęś — „Jeśli powiesz to już po tobie” (Dina Vukelić, reż. Beata Chren)
- 16:20 Zespół teatralny „Po Kropce” — „Kiedyś będzie teraz” (na motywach „Zaklinacz Czasu” i tekstów własnych, reż. Katarzyna Boroń)
- 17:40 Stowarzyszenie Teatr „Reduta Śląska” — „Igraszki z diabłem” (autor Jan Drda, reż. Mirosław Neinert)
- 19:10 „To się przido” — spektakl (tekst i reżyseria Ewa Fido)
- 20:25 Teatr dla Dorosłych — „Baby, Kere poradzom” (scenariusz Joanna Sodzawiczny, reż. Joanna Lorenc)
Festiwal FARA to intensywny przegląd lokalnej sceny — od dziecięcych spektakli po eksperymenty sceniczne i monodramy, które zostawiają widza z pytaniami. Chorzowskie Centrum Kultury udowadnia, że teatr potrafi łączyć, bawić i prowokować do myślenia. 🎭
na podstawie: Centrum Kultury Chorzów.
Autor: krystian

