Biznes franczyzowy w Polsce rozwija się dosyć prężnie i cieszy się coraz większą popularnością. Obecnie działa u nas 1250 różnego rodzaju systemów franczyzowych, a liczba placówek działających w tych systemach wynosi niemal 80 tysięcy.
Franczyza to dobra opcja dla osób, które chciałyby prowadzić działalność, ale nie bardzo wiedzą jak się za to zabrać. Przy tego typu inwestycjach otrzymujemy gotowe modele i rozwiązania biznesowe oraz fachową wiedzę i wskazówki dotyczące funkcjonowania danej działalności. Znane marki działające obecnie w modelu franczyzowym to między innymi Żabka, Carrefour, McDonald, czy stacja paliw Orlen.
Co to jest franczyza?
Franczyza to forma prowadzenia działalności gospodarczej. Opiera się ona na współpracy dwóch podmiotów, a mianowicie franczyzodawcy, który posiada firmę o rozpoznawalnej marce i przetestowanym modelu biznesowym oraz franczyzobiorcy, który otrzymuje przede wszystkim prawo do korzystania z marki, a także niezbędną i fachową wiedzę na temat prowadzenia danej działalności. Oczywiście w zamian za określone udziały w zyskach.
Pomiędzy wspomnianymi podmiotami zawierana jest umowa franczyzowa, która reguluje wszystkie warunki dotyczące współpracy. Na jej podstawie franczyzodawca upoważnia franczyzobiorcę do korzystania z logo i nazwy swojej firmy, a także ze specjalistycznej wiedzy dotyczącej prowadzenia danej działalności i sprawdzonego modelu biznesowego.
Najważniejsze korzyści wynikające z biznesu franczyzowego to przede wszystkim gotowy i przetestowany pomysł na działalność. Listę takich pomysłów możemy znaleźć między innymi w tym artykule https://franczyzawpolsce.pl/raporty/8214-te-30-franczyz-najbardziej-interesuje-polakow Analizując sytuację na rynku, można wywnioskować które przedsiębiorstwa dobrze prosperują i z takimi nawiązać współprace. Kolejnym plusem jest z pewnością znacznie mniejsze ryzyko. Jak wiadomo tak zwany biznes na własną rękę to często niebezpieczny temat, a prowadzenie własnej działalności przypomina sinusoidę. W każdej chwili może zdarzyć się niepożądana sytuacja, która doprowadzi do upadku i bankructwa. W przypadku franczyzy sytuacja wygląda inaczej, dzięki temu, że franczyzodawca dzieli się swoim doświadczeniem i zazwyczaj oferuje konkretną i rzeczową pomoc przy prowadzeniu działalności. Dlatego też jest to dobra opcja dla osób niedoświadczonych w świecie biznesu. Dodatkowo wejście do dużej sieci franczyzowej to gwarancja darmowej kampanii reklamowej. Franczyzobiorca nie musi przeznaczać dodatkowych środków na marketing i promowanie firmy, co jest niewątpliwie dużym plusem.
Rodzaje franczyz
Obecnie można wyróżnić kilka rodzajów modeli franczyzowych. Ze względu na rodzaj działalności wyróżnia się franczyzy handlowe, czyli takie, które zajmują się handlowaniem towarami udostępnianymi przez franczyzodawcę oraz franczyzy usługowe, które zajmują się świadczeniem usług według wytycznych franczyzodawcy. Franczyzy można podzielić również ze względu na rodzaj know-how przekazywanego franczyzobiorcy (dystrybucja produktu, koncepcja działalności) oraz na organizację systemu (bezpośrednia, wielokrotna, subfranczyza, przedstawicielstwo regionalne).